Basisscholen doen mee aan belevingstocht op Schokland in kader van 100 jaar Zuiderzeewet

Kinderen van negen basisscholen uit de Noordoostpolder leerden vorige week -door mee te doen aan een belevingstocht op Schokland- alles over polderpioniers.

Kinderen kruipen in huid van polderpioniers
‘Het is leuk om te leren over hoe mensen vroeger in de Noordoostpolder leefden’, zegt Hind. Yusef lacht. ‘En zo leren we veel beter dan uit een boek!’, zegt hij enthousiast. Kinderen van negen basisscholen uit de Noordoostpolder leerden vorige week -door mee te doen aan een belevingstocht op Schokland- alles over polderpioniers.

De belevingstocht is onderdeel van de cultuureducatiedagen op Schokland, een jaarlijks evenement van Cultuurbedrijf Noordoostpolder. De cultuureducatiedagen hebben dit jaar een extra feestelijk tintje. De Zuiderzeewet bestaat namelijk 100 jaar. Basisscholen konden daarom gebruik maken van de Zuiderzeewet lespakketten van De Culturele Haven.

Belevingstocht
Het is 10.00 uur, de belevingstocht start. De kinderen van basisschool De Carrousel in Emmeloord worden in vijf families verdeeld; de familie Bus uit Drenthe (timmerman), familie De Vries uit Zeeland (aardappelboer), familie Douma uit Brabant (landarbeider), familie Hoekstra uit Overijssel (onderwijzer) en familie Bakker uit Groningen (veeboer).

‘Alle families willen graag in de polder wonen, maar er worden strenge eisen gesteld aan de pioniers. Welke families zijn het meest geschikt? Jullie kunnen bij de verschillende opdrachten -door goed mee te doen en te luisteren naar de verhalen- een stempel verdienen’, vertelt gids Monica Sierat aan de kinderen. Monica is coördinator & ontwikkelaar cultuureducatie  bij Cultuurbedrijf Noordoostpolder.

De groep neemt een kijkje in het museum en loopt vervolgens naar Allard, arbeider van het eerste uur. De acteur vertelt over hoe pioniers over de zware klei liepen, laat de nieuwsgierige kinderen de grote laarzen die ze droegen zien en vraagt of ze weten wat een zweetlepel is. ‘Een schop! Hiermee groeven we greppels’, is zijn antwoord. De kinderen gaan ook zelf aan de slag. Met lepels graven ze door een bak met aarde. De familie die de mooiste greppel graaft, krijgt een stempel in het familiepaspoort!

Strenge dame
De tweede ontmoeting is met de secretaresse van de directeur van de Rijksdienst van IJsselmeerpolders. Een strenge, blonde dame met een grote zwarte bril op haar neus zit achter een typmachine en schrijft afwijzingsbrieven naar mensen die niet welkom zijn in de polder.

De families van De Carrousel worden ook kritisch aan de tand gevoeld. ‘Hoeveel geld heeft u op uw bankrekening? Doet u vrijwilligerswerk? En hoeveel koeien heeft u?’ vraagt de dame aan vader en moeder. Ook de kinderen worden stevig ondervraagd. ‘Strijkt mama jullie onderbroeken en staan alle kopjes netjes gesorteerd in de kast?’ De kinderen moeten hard lachen.

Vervolgens zingen ze uit volle borst mee met muzikant Johannes, tekenen ze een portret van een pioniersvrouw en haar dochter en eten ze op strobalen een pannenkoekje. Op alle locaties zijn de indrukwekkende portretten van pioniers te zien. De portretten zijn gemaakt door derde generatie pionier en fotograaf Jarno Kraayvanger.

Eigen woonomgeving
‘De kinderen herkennen de gezichten van de lessen die ze hebben gehad over polderpioniers,’ zegt leerkracht Martijn Rooks. ‘De portretten vertellen een verhaal en de kinderen zijn daar nieuwsgierig naar. Het is belangrijk, maar ook gewoon heel leuk om te leren over de geschiedenis van je eigen woonomgeving. Toen we in de klas de foto’s van de begintijd van Emmeloord bekeken, herkenden we veel plekken. Dankzij het leuke lesmateriaal en deze belevingstocht beklijft het verhaal van de pioniers extra goed!’