Basisscholen staan stil bij 100 jaar Zuiderzeewet èn kijken naar de toekomst

Een eigen animatiefilm maken. Dat is precies wat kinderen van basisscholen… in de afgelopen drie maanden hebben gedaan. Onder leiding van vakdocenten van De Meerpaal maakten de kinderen een animatie rondom het 100-jarig bestaan van de Zuiderzeewet. Het project van De Meerpaal smaakte naar meer.

Op 17 november vond de première van een aantal van deze films plaats tijdens de belevenisroute ‘Water Wordt Land’ door Dronten. Er werden mooie, grappige en bijzondere filmpjes vertoond bij de voormalige Ludgerustoren. ‘Het is de ambitie om het pakket op te nemen in De Culturele Haven’, vertelt Margriet van Niejenhuis, coördinator Cultuureducatie van De Meerpaal.

Verleden en toekomst
‘We kijken terug op een intensief, maar succesvol project. De scholen gingen vol enthousiasme aan de slag en de kinderen hebben volop genoten’, zegt ze. Dankzij het gratis lespakket van De Culturele Haven kon in de klas aandacht worden besteed aan de inpoldering van Flevoland. Samen met de gastdocenten en de leerkrachten gingen de kinderen vervolgens op zoek naar verhalen over de toekomst.

‘Weinig in Dronten is écht heel oud. Maar voor wie verder kijkt, is er voldoende geschiedenis te ontdekken. En misschien nog wel belangrijker in een plek als Dronten, is dat we er nog steeds geschiedenis máken. Het verhaal van Dronten is nog lang niet af’, legt vakdocent Linda Dekker uit. ‘Niet alleen het eindproducten zijn heel leuk geworden, maar de kinderen hebben ook geleerd over architectuur, techniek, muziek, luisteren en samenwerken.’

Iedereen doet mee
‘Het is een project van de hele school’, vertelt Ronan. Hij zit in groep 8 van basisschool Flevosprong in Dronten. ‘De kleuters zijn gefotografeerd en zijn de hoofdpersonen in ons verhaal, groep 3 en 4 maakte het geluid, groep 5 en 6 heeft het verhaal bedacht en groep 7 en 8 maakte het decor en het stop-motion filmpje.’ Ronan lacht. ‘Het was best wel leuk om te doen. We leerden ècht iets nieuws; een animatiefilmpje (door middel van stop-motion) maken. Het is een precies werkje, maar we deden het gelukkig in groepjes.’

Vorige week kregen de kinderen les in het maken van de filmpjes. De hoofdpersonen (kleuters) werden uitgeknipt en op stokjes geplakt. Centimeter voor centimeter bewogen ze zich voort door de zelfgemaakte decors. De kinderen maakten foto’s met een zorgvuldig vastgepakte iPad. ‘Als je de foto’s achterelkaar afspeelt, is een heel kort filmpje te zien’, legt Ronan uit.

Vliegende auto
‘De animatie speelt zich af in 2320 en gaat over Mendax en een dief die de vliegende auto van de president wil stelen’, vertelt Lente. Een haai, een tringelinger, een raketstaaf, vliegende huizen en een poepend aapje… je kunt het zo gek niet bedenken en ze komen in het verhaal voor.

De link met 100 jaar zuiderzeewet is volgens Lente heel simpel. ‘Vroeger was hier zee en dankzij de Zuiderzeewet werd Flevoland ingepolderd. Er kwamen dijken die het water tegenhielden. Zestig jaar geleden was Dronten heel nieuw. Er woonden pioniers in een bijna futuristisch dorp. Ze waren heel erg bezig met de toekomst. Onze film gaat ook over de toekomst.’

Leerkracht Hanny Steenstra is tevreden. ‘De kinderen zijn ontzettend enthousiast. We zijn heel blij met de lessen van de gastdocenten en op deze manier besteden we op een leuke en leerzame manier aandacht aan het verleden en de toekomst van de gemeente Dronten. En extra leuk is dat de hele school betrokken is. Iedere groep heeft een bijdrage geleverd aan de animatie.’